تغییرات اقلیمی، بارش‌های رگباری و موقعیت توپوگرافی منطقه همه عواملی هستند که در صورت عدم هوشیاری مدیران شهری، فرصت بهره‌مندی منطقه و شهر از نعمت باران را می‌توانند به بحران تبدیل کنند.

به گزارش شهریار، جنوب غرب تبریز نیز به واسطه داشتن موقعیت توپوگرافی ویژه و داشتن پستی بلندی‌های بسیار، مدیریت آب‌های سطحی را دشوار و پیچیده می‌کند.
با این حال شهرداری منطقه ۷ تبریز توانسته است دو کانال مهم را که از شریان‌های حیاتی جنوب غرب تبریز در مدیریت آب‌های سطحی محسوب می‌شود، به سرانجام برساند و نسبت به اصلاح و توسعه این کانال‌ها اقدامات لازم را طی سال‌های اخیر انجام دهد. مدیریت آب‌های سطحی با احداث کانال‌ها شهردار منطقه ۷ تبریز احداث کانال‌ها را با هدف دفع آب‌های سطحی و سیلاب شهری یکی از مهمترین پروژه‌های شهرداری عنوان کرد و گفت: احداث کانال کرجان و رواسان از مهمترین عملیات هایی بود که در راستای مدیریت آب‌های سطحی در سطح منطقه صورت گرفته و به واسطه این دو کانال مهم دیگر شاهد سیلاب در منطقه نخواهیم بود.
محمد علی سلیمی در تشریح این مهم اظهار داشت: دو کانال کرجان و رواسان مشکل آب گرفتگی معابر و سیلاب را به هنگام بارش‌های فصلی در جنوب غرب تبریز با هدایت آب‌های سطحی به سمت دشت تبریز رفع کرده و وضعیت منطقه را در بارش‌های فصلی در حالت پایدار نگه می‌دارند.
وی با بیان اینکه کانال کرجان در سه فاز به طول دو کیلومتر از جاده تبریز – آذرشهر آغاز شده و تا سکولار آخماقیه ادامه دارد، افزود: کانال رواسان نیز در سه فاز  عملیاتی شده که بخشی از آن از میدان شهید چمران تا پل تراکتور سازی و بخشی دیگر ابتدای اتوبان شهید کسایی و رواسان را تحت پوشش قرار داده و آب‌های سر ریز را هدایت می‌کنند.
احداث فاز دو و سه کانال رواسان یکی از پیچیده‌ترین عملیات عمرانی و در عین حال از شریان‌های حیاتی برای هدایت آب‌های سطحی محسوب می‌شود که سال ۹۸ در دست اجرا قرار گرفت و در سال ۹۹ این عملیات به اتمام رسید.
شهردار منطقه ۷ یادآور شد: با اتصال فازهای دو و سه کانال رواسان مشکل عدم هدایت اصولی آب‌های سطحی ۳۵متری اندیشه و آخماقیه که در بارندگی‌ها همواره شاهد آب گرفتگی و سرریز آبروهای منطقه رواسان بودیم، مرتفع شده است.

 اصلاح کانال جاده صنعتی در اولویت پروژه های عمرانی وی با توجه به اهمیت کانال ایلی سو واقع در جاده صنعتی، اظهار داشت: کانال ایلی‌سو یکی از مهمترین کانال‌های مدیریت آب‌های سطحی بوده که بخش اعظمی از این آب‌ها از طریق این کانال به دیگر مسیرها هدایت می‌شود و عدم کارکرد درست این کانال می‌تواند در دیگر مسیرها نیز اختلال ایجاد کند.
سلیمی در ادامه تاکید کرد: کانال خاکی ایلی‌سو در مسیر جاده صنعت همواره در زمان بارندگی‌های فصلی شاهد حجم بالای روان آب‌ها از بالا دست بوده که فشار روان آب‌ها باعث تخریب این کانال می‌شوند که اصلاح این کانال یکی از مهمترین اولویت‌های پروژه‌های عمرانی منطقه است.

 ساخت امتداد کانال کروجان امتداد کانال کروجان در مسیر میدان تره بار به صورت خاکی بوده که خاکی بودن این بخش مشکلات مختلفی را از نظر ایمنی و همچنین در مدیریت اب‌های سطحی بوجود می‌آورد.
شهردار منطقه ۷ با اشاره به اینکه کانال در این مسیر به طول ۲۵۳ متر بوده، اظهار داشت: کانال کروجان در این مسیر به دلیل واقع شدن در مسیر شهری و خاکی بودن آن باعث شستشوی خاک در مسیر کانال شده و باعث ایجاد گرفتگی در بخش تقاطع و گره ها می‌شد.
سلیمی همچنین خطر آب گرفتگی معابر در این مسیر در زمان بارندگی های فصلی را از دیگر عواملی عنوان کرد که ساخت امتداد کانال کروجان را در اولویت کاری فعالیت‌های عمرانی منطقه قرار داد و اینک با ۶۰ درصد پیشرفت در دست اقدام است.
وی با اشاره به ابعاد این عملیات گفت: امتداد کانال کروجان طی چندین سال به صورت خاکی باقی مانده و در اثر بارندگی های متوالی شسته شده بود که در عملیات ساخت کانال در این مسیر پی سنگی به طول ۲۵۳ متر و دیوار سنگی به طول ۱۵۰ متر احداث شد.

بازدیدها: 0

نوترینو و دیجی کالا